اسیران خاک
 
 
مطالب این وبلاگ کاملا از منابع مختلف است و حقیر هیچ از خود ننوشته ام  
 
پيشگفتار از آثار به جا مانده از گورستان هاى كهن ، چنين به دست مى آيد كه بشر، از آغاز پيدايش خود، زنده شدن مردگان را به نوعى باور داشته و به بازگشت آنان به صحنه زندگى معتقد بوده است . به همين جهت مرگ را پايان زندگى نمى دانسته است .
 

يك نمونه صدق گواه اين ادعا، وجود كشفياتى است كه اخيرا باستان شناسان در شهر سوخته انجام داده اند. اين مشكوفات نشان مى دهد كه مردم آن ديار، رستاخيز انسان ها را باور داشته ، و به اين منظور مردگان را با اشياء مورد علاقه شان به خاك مى سپردند. (1)
 

اين نكته ، موضوعى نيست كه ويژه شهر سوخته و يا سرزمين ايران باستان باشد، بلكه در جاى جاى كره خاكى هر كجا گورستانى تاريخى پيدا شده است آثار به جا مانده در درون آن گورها، بيانگر چنين باورى اصيل در ميان انسان هاى گذشته است ، از نژاد سفيد گرفته تا نژاد سرخ و زرد و سياه ، از آسيا گرفته تا اروپا و آفريقا و آمريكا.

ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ساعت 23:53  توسط سید احمد طباطباييان  | 

 نقش توجه به مبدأ و معاد در هويت يابى انسان

 

كسى كه از وجود خودش تنها همين مظاهر مادى و حيوانى را مى فهمد و در سرتاسر زندگى فقط به همين ها توجه مى كند، همان انسانى است كه از هويت انسانى خويش غافل شده است.

 

تفاوت انسان و حيوان در اين است كه انسان يك بُعد «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحى»1 دارد كه حيوان ندارد.

 

 

توجه به اين بعد است كه انسان را از حيوانيت به در مى آورد. پرورش اين بعد است كه انسان را «انسان» مى كند.

 

ما اگر بخواهيم حقيقت خودمان را بشناسيم بايد ببينيم اين «نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحى» چيست و چه اقتضائاتى دارد.

ادامه در صفحه بعد


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ساعت 20:45  توسط سید احمد طباطباييان  | 



مهم‎ترين منبع و منشأ ايمان به معاد و حيات اُخروي، وحي الهي است كه به وسيلة پيامبران ـ عليهم السلام ـ به بشر ابلاغ شده است. انسان پس از آن‎كه خدا را شناخت و به صدق گفتار پيامبران ايمان آورد، به روز قيامت و حيات جاويد اخروي، كه همة پيامبران، ايمان به آن را در سرلوحة تبليغ و دعوت خود قرار داده‎اند، ‌ايمان پيدا مي‎كند. اين، خود نوعي برهان عقلي بر معاد است، ولي از آن‎جا كه معرفت تفصيلي، در تقويت و تحكيم ايمان مؤثر است. نيز از سوي ديگر، قرآن كريم نيز با دلايل روشن عقلي، قطعي بودن جهان پس از مرگ و برانگيخته شدن انسان‎ها را در قيامت اثبات نموده است، در اين فصل برخي از براهين معاد را مورد بررسي قرار مي‎دهيم:
1. برهان حكمت و غايت 


ادامه مطلب
 |+| نوشته شده در  دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ساعت 20:36  توسط سید احمد طباطباييان  | 
  بالا