اسیران خاک
|
||
مطالب این وبلاگ کاملا از منابع مختلف است و حقیر هیچ از خود ننوشته ام |
بسم الله الرحمن الرحيم
دلائل معــاد2
دلائل امکان معاد
1- آفرینش نخستین
اشاره:
در قرآن مجید برای اثبات امکان معاد طرق فراوانی وجود دارد که همه در شکل استدلال منطقی عرضه شده است، قرآن این طریق را با تعبیرات بسیار لطیفی شرح داده است: این طرق را چنانکه قبلا اشاره کردیم می توان در شش موضوع خلاصه کرد:
1- آفرینش نخستین، 2- قدرت مطلقه خداوند، 3- مرگ و حیات مکرر در جهان گیاهان،4- تطورات جنین،5- بازگشت انرژیها،6- نمونه های عینی معاد.
و در زمینه هر یک از عناوین فوق آیه یا آیات متعددی در قرآن به چشم می خورد که بررسی آنها نه تنها مسأله امکان معاد که مطالب مهم دیگری را نیز تبیین می کند.
با این اشاره فهرست گونه، به قرآن مجید باز می گردیم و از بخش اول یعنی آیات مربوط به خلقت نخستین و آفرینش اول شروع کرده، به آیات زیر گوش جان فرا می دهیم:
1-و ضرب لنا مثلا و نسی خلقه قال من یحیی العظام و هی رمیم قل یحییها الذی انشأها اول مرة و هو بکل خلق علیم. (سوره یس، آیه 78 و 79).
2- أفعیینا بالخلق الاول بل هم فی لبس من خلق جدید. (سوره ق، آیه 15).
3- و هو الذی یبدأ الخلق ثم یعیده و هو اهون علیه. (سوره روم، آیه 27).
4- اولم یروا کیف یبدئ الله الخلق ثم یعیده ان ذلک علی الله یسیر. (سوره عنکبوت، آیه 19).
ادامه در صفحه بعد
بسم الله الرحمن الرحيم
دلائل معــاد1
سرفصل ها
با توجه به اهمیت فوق العاده ای که قرآن برای معاد، هم از نظر معارف دینی و هم از جنبه تأثیر تربیتی، قائل است، آیات بسیاری را به بیان دلائل معاد تخصیص داده است.
این دلائل در واقع به دو بخش عمده تقسیم می شود:
بخش اول: دلائلی است که وقوع معاد و وجود زندگی بعد از مرگ را از راههای مختلف اثبات می کند.
بخش دوم: دلائلی است که در حقیقت پاسخ به ایرادات مخالفان است، یعنی کسانی که بازگشت به حیات مجدد را «محال» می شمردند، و با تعبیرات مختلفی آن را «غیر ممکن» معرفی می کردند.
قرآن مجید در برابر آنها به یک سلسله دلائل «عقلی» و «حسی و تجربی» پرداخته، و مسأله «امکان معاد» را در مقابل ادعای محال بودن آن به وضوح اثبات می کند.
البته سیر طبیعی بحث ایجاب می کند که نخست دلائل «امکان» معاد مطرح شود، و از مرحله «انکار مطلق» به مرحله «امکان مطلق» گام بگذاریم، سپس دلائلی که «لزوم» معاد و «وقوع» آن را ثابت می کند عنوان گردد، تا از این طریق به طور صحیح و منطقی به حقیقت معاد و مراحل مختلف آن آشنا گردیم.
نکته ای را که در اینجا لازم است مؤکدا خاطر نشان کنیم اینکه: تمام گفتگوهای قرآن در زمینه امکان معاد در برابر کسانی است که معاد جسمانی را منکر بودند، و قرآن بر این مسأله تأکید می کند که بازگشت «روح» و «جسم» توأم با هم در سرای دیگر کاملا ممکن است چرا که نمونه های مختلف آن را با چشم خود در این جهان می بینیم.
به هر حال طرقی که قرآن در این زمینه ارائه می دهد بسیار متنوع و جالب است و آن را در شش طریق می توان خلاصه کرد:
1- آیات خلقت نخستین (جهان و انسان).
2- آیات عمومیت قدرت خدا.
3- آیات احیاء ارض (زنده شدن زمینهای مرده).
4- آیات تطورات جنین.
5- آیات رستاخیز انرژیها.
6- آیات نمونه های عینی و تاریخی معاد در این جهان.
ولی برای اینکه روشن شود قرآن با چه کسانی سر و کار داشته و نقطه نظر آیات کدام است، لازم است قبلا قسمتهائی از منطق مخالفان معاد را که در آیات قرآن منعکس است مطرح کنیم، منطقی که امروز نیز تکرار می شود و مخالفان امروز احیانا روی آن تکیه می کنند.
با این توضیح، به سراغ بحث امکان معاد می رویم، و در آغاز منطق و طرز تفکر منکران را بازگو می کنیم:
باگذشت نیم قرن از رحلت پیامبر (ص)وبیست وپنج سال خلافت خلفای
ثلاثه و سپس استیلای بنی امیه حقایق تحریف شد.
معنی ایمان واقعیت خود را از دست داد واظهار مسلمانی بهانه تسلط جوئی
وحکومت شد .
حقیقت به صورتی وارونه شد که نشانه مسلمانی مخالفت کردن ودشنام
دادن به مظهر ایمان واسلام یعنی علی (ع)وآل او گردید .
کم کم شیعه کشی سنت شد ومدح ستمگران قبلی را چون وحی منزل به
جوانان یاد میدادند واسلام را عبارت از ظاهری خشک واعمالی بی مغز
معرفی کردند .
![]() |